De techniek staat niet stil en zeker niet als het om auto’s gaat. In de voorbijgaande jaren werd er steeds een handigheidje toegevoegd. Denk aan de parkeersensoren die helpen inparkeren of dit zelfs helemaal uit handen van de bestuurder nemen. Het elektrisch rijden heeft zijn intrede gedaan en deze wagens zien we al steeds vaker om ons heen. En last but not least komen de zelfsturende auto’s er ook snel aan als we de berichten mogen geloven. Zouden deze een einde maken aan het fileprobleem en zijn verkeersongelukken met de daarbij behorende slachtoffers dan verleden tijd? En ook de autoverzekering?
Man vs machine
Computers maken nooit fouten wordt wel eens beweerd. En dus zou het zo kunnen zijn dat met de komst van de autonome auto geen of in ieder geval minder ongevallen op de weg voorkomen. Dat zou de verschillende autoverzekeraars mogelijk in gevaar brengen. Die halen het grootste gedeelte van de inkomsten uit schade ontstaan door botsingen en andere pechgevallen. Mochten deze wegvallen dan blijft er weinig over voor ze, waar moet dan voor verzekerd worden? Een ander moeilijke vraag is wie er verantwoordelijk is in een geval van schade met de zelfsturende auto en dat je dat kan betalen met een minilening. Is dit dan de fabriek waar deze gemaakt wordt of toch de bestuurder? Deze laatste is eigenlijk alleen maar passagier van de auto geworden. Moeilijk, maar het zal nog lang duren voordat de controle volledig voor de rekening van de auto zal vallen.
Geen menselijke trekjes
Het voordeel van een machinale bestuurder is dat deze altijd hetzelfde stuurt. Dus nooit zijn deze eens wat vermoeid, met de gedachten even ergens anders of ligt de focus op iets anders dan de weg en het verkeer. Ook de snelheid waarmee gereageerd kan worden is vele malen sneller dan dat de mens dit kan. Waarom rijden we dan nog niet met deze wagens? Op dit moment is het nog verboden om in een auto te rijden waarin de controle volledig aan de auto zelf is gegeven. Er zal dus voorlopig nog met de handen aan het stuur gereden moeten worden. Een kwestie van tijd, maar zoals de geschiedenis leert kan er veel gebeuren in een aantal jaar.
Gelderland de eerste?
In ons eigen Gelderland zijn al verregaande plannen om de eerste provincie binnen Europa te worden waar gereden gaat worden met zulke auto’s. Samen met de TU Delft en de Wageningen Universiteit is het plan gemaakt om zelfs volgend jaar al te starten met de eerste ritten. Hier zal een veilige omgeving voor gebruikt gaan worden uiteraard. Tussen Ede en Wageningen (universiteitsterrein) zullen in proefvorm enkele personenwagens en een bus gaan rijden.